Werken aan effectiviteit
Je bent verantwoordelijk voor een salesorganisatie of salesteam(s). En je hebt vaak het gevoel dat het anders of beter kan. Je wil vooruit, maar je weet niet hoe of je hebt ondersteuning nodig. De belangrijkste reden om je salesmensen te trainen is hun effectiviteit te vergroten, maar ook om uniformiteit te bereiken in de kwaliteit van de activiteiten door de hele organisatie.
de Prospect mix
Vinden met nieuwe klanten
Als je in de verkoop werkt, is werven van nieuwe klanten niet makkelijk. Maar helaas het hoort er wel bij. Om je pipeline vol leads te houden, moet je nieuwe klanten blijven werven. En dat je niet alleen via cold calling. Maar ook via LinkedIn, Twitter, netwerken of een mailing versturen. Het gaat om de combinatie van alle kanalen.
Sales is emotie
Verbinden met je klanten
Het functioneel verkopen is niet meer van deze tijd. Je moet in staat zijn om je emotioneel te verbinden met je klant. Je geeft je klant vertrouwen, je toont betrokkenheid, je durft kwetsbaar te zijn en je bent oprecht. Kortom, je bent jezelf. Jezelf anders voordoen dan je bent, daar prikt je klant toch zo doorheen. En dat kost je ook nog onnodig veel energie.
De kunst van vragen stellen
De kunst van achterhalen
Een klant kan verschillende behoeften hebben. Je kan bijvoorbeeld denken aan functionaliteit, prijs, gemak, betrouwbaarheid, prestatie of eerlijkheid. Maar voordat je deze behoefte weet, zal je met je klant in gesprek moeten gaan. Je maakt een analyse van het probleem van je klant. Maar welke vraagtype stel je? Bijvoorbeeld probleemvragen, oplossingsvragen, impactvragen of emotievragen.
Zaken doen
Commitment vragen aan je klanten
In de verkoop zijn er vele technieken die je kan toepassen om een deal te sluiten. Een traditionele afsluittechniek is nu of nooit sluiten. Hierbij doen verkopers een aanbod met een speciaal voordeel die direct tot aankoop sluit. Deze techniek werkt goed om een gevoel van urgentie te creëren. Een andere techniek is de samenvattende afsluiting. Verkopers herhalen de voordelen en leggen de nadruk op de waarde in een poging om de prospect te laten tekenen. Je kan een onderhandeling ook zacht afsluiten. Dit is manier om je prospect het voordeel van je product en/of dienst te tonen.
Relatie mix
De klantrelatie verbeteren
Een bedrijf kan niet bestaan zonder zijn klanten, en daarom richten bedrijven zich op de vraag hoe ze nieuwe klanten kunnen winnen en, wat misschien nog belangrijker is, bestaande klanten kunnen behouden. De ervaring van je klant is een belangrijk onderdeel van je klantrelatie. Je bent onderdeel van een volledige klantervaring. Van het eerste contact tot de voortgang, het gehele klanttraject. Zo ontstaan tevreden en loyale klanten. In het onderhouden van klanten gaat het erom hoe en wanneer en met wat je de relatie aandacht blijft geven.
Klim omhoog op de carrière ladder
Weet jij wat je wil in een volgende salesjob? Met onze salescarrière check krijg je in 2 minuten alle antwoorden. Niet alleen voor nu, maar iedere keer als je jezelf weer die ene belangrijke levensvraag moet stellen.